مقایسه کابل بازدارنده شعله با کابل مقاوم در برابر آتش

مقایسه کابل بازدارنده شعله با کابل مقاوم در برابر آتش

برای انتخاب «کابل بازدارنده شعله» و «کابل مقاوم در برابر آتش» می توانید از اطلس تابان کمک بگیرید، با این کار می توانید بهترین کابل ضد حریق را خریداری کنید. 

آتش یکی از مخرب ترین نیروهای جهان است که می تواند اموال را از بین ببرد و جان انسان ها را بگیرد. به همین دلیل است که ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی به اولویت اصلی بسیاری از صنایع تبدیل شده است.

بسیاری از کارخانه ها و ادارات اقداماتی را برای کاهش خطر آتش سوزی و محافظت از کارکنان خود انجام داده اند. یکی از جنبه های مهم ایمنی در برابر آتش، استفاده از کابل مقاوم در برابر آتش و کابل بازدارنده شعله است. اغلب سردرگمی ایجاد می شود؛ زیرا بسیاری فکر می کنند این دو نوع کابل یکسان هستند؛ اما این طور نخواهد بود. در ادامه به مقایسه کابل بازدارنده شعله با کابل مقاوم در برابر آتش که جزو کابل های ضد حریق هستند، می پردازیم.

کابل بازدارنده شعله چیست؟

کابل های مقاوم در برابر شعله به طور خاص برای جلوگیری از گسترش و تداوم آتش طراحی شده اند. این کابل ها مقدار و مدت گرمای تولید شده را در مواجهه با منابع خارجی مانند شعله محدود می کنند. کابل های مقاوم در برابر شعله را می توان از ترموپلاستیک، لاستیک، پی وی سی یا ترکیبات ویژه ساخته شود.

هادی هایی که کابل های مقاوم در برابر شعله را می سازند با ترکیباتی ساخته می شوند که آنها را کمتر مستعد سوختن و ذوب شدن می کند. این ترکیبات ممکن است شامل پلیمرهای بدون هالوژن یا پرکننده‌هایی مانند الیاف شیشه، میکا، الیاف آرامید و پرکننده‌های معدنی باشد.

با کابل مقاوم در برابر شعله می توانید مطمئن باشید که سیم کشی شما در صورت بروز آتش سوزی بدون آسیب باقی می ماند.

کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟

برخلاف کابل های مقاوم در برابر شعله، کابل های مقاوم در برابر آتش به طور خاص برای مقاومت در برابر گرمای تولید شده در آتش طراحی شده اند. این کابل ها معمولا از لایه های عایق ضخیم تری استفاده می کنند که می تواند آنها را از گرمای شدید و شعله های آتش محافظت کند.

اغلب آنها با مواد خاصی مانند پلی اتیلن متقاطع یا ترکیبات لاستیکی سیلیکونی ساخته می شوند که می توانند دمای تا ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد را بدون ذوب شدن یا از دست دادن خواص عایق خود تحمل کنند.

علاوه بر این ممکن است کابل‌های مقاوم در برابر آتش از انواع مختلفی از آلیاژهای فلزی تشکیل شده باشند یا با مواد شیمیایی خاصی که آنها را مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر حرارت می‌کند، تولید شوند. این فرایند باعث می شود کابل های مقاوم در برابر آتش جزء مهمی در هر سیستم سیم کشی با احتمال آتش سوزی شدید باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله  کابل مقاوم در برابر حریق مطالعه کنید.

کابل ضد حریق

مقایسه کابل بازدارنده شعله با کابل مقاوم در برابر آتش

صنعت کابل های دارای درجه آتش شامل دو نوع کابل مقاوم در برابر آتش و کابل مقاوم در برابر شعله است. در حالی که هر دو برای کمک به محافظت از اموال در برابر اثرات مخرب آتش طراحی شده اند، تفاوت های عمده ای بین این دو نوع وجود دارد.

۱- غلاف سیمی

کابل مقاوم در برابر شعله دارای غلافی از مواد است که برای جلوگیری از انتشار شعله و دود طراحی شده است، در حالی که کابل مقاوم در برابر آتش چنین نیست. کابل های بازدارنده شعله باید الزامات سختگیرانه ای را برای آزمایش داشته باشند و تست های اشتعال پذیری را پشت سر بگذارند.

۲- انعطاف پذیری

کابل بازدارنده شعله معمولاً انعطاف پذیرتر از کابل مقاوم در برابر آتش است. این ویژگی نصب و کار با آنها را در فضاهای تنگ یا محدود آسان تر می کند. اغلب کابل های مقاوم در برابر شعله را می توان خم کرد تا در فضاهای تنگ قرار گیرد؛ اما کابل های مقاوم در برابر آتش چنین ویژگی را ندارد.

۳- عایق

عایق کابل های مقاوم در برابر آتش و مقاوم در برابر شعله نیز متفاوت است. کابل مقاوم در برابر آتش دارای لایه عایق بسیار ضخیم تری نسبت به کابل مقاوم در برابر شعله است که آن را برای کاربردهای طولانی مدت یا کاهش سطح اکسیژن که ممکن است منجر به احتراق شود مناسب تر است.

خرید انواع کابل ضد حریق

انواع کابل ضد حریق با توجه به کارایی آنها انتخاب می شود. بنابراین برای خرید انواع کابل توجه به مشخصات استاندارد و ویژگی های و کاربرد آنها در پروژه های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرکت اطلس تابان با ارائه انواع کابل نسوز و کابل اعلام حریق، با تضمین بهترین قیمت آماده تامین و ارسال انواع کابل  به شما مشتریان گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.