تفاوت کابل کنترل با کابل برق چیست؟

تفاوت کابل کنترل با کابل برق چیست؟

وقتی صحبت از تفاوت کابل کنترل با کابل برق می شود، نیاز به بررسی ویژگی های آنها ضرورت پیدا می کند. هر دوی آنها اجزای بسیار مهمی در هر تنظیم الکتریکی هستند و تقریباً یکسان به نظر می‌رسند، بنابراین نمی‌توان فهمید چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در ادامه تفاوت این دو کابل مورد بررسی قرار گرفته است تا مصرف کنندگان با توجه به نیازهای خود بتوانند کابل مناسب را انتخاب کرده و تفاوت بین این دو کابل و علت اهمیت آنها را درک کنند.

بررسی تفاوت کابل کنترل با کابل برق

با مقایسه ویژگی های کابل کنترل و کابل برق می توان با تفاوت و کارایی هر کدام از آنها آشنا شد که این کار موجب می شود تا اطلاعات لازم را برای خرید آگاهانه کسب کنید.

۱- استاندارد اجرایی

در مورد استانداردهای اجرایی این دو نوع کابل ها می توان بیان کرد که کابل کنترل استاندارد مخصوص به خود را دارد و استاندارد آن با کابل برق استاندارد متفاوت است. هم کابل های کنترل و هم کابل برق بر اساس استانداردهای اجرایی جهانی طراحی می شوند، معمولاً استاندارد اجرایی اندازه، نوع و کیفیت کابل را مشخص می کند که هر کدام از آنها با یکدیگر تفاوت دارند.

۲- رنگ هسته

اغلب رنگ هسته کابل کنترل مشکی رنگ با حروف سفید است که نشان دهنده سیم های مثبت و منفی است؛ اما معمولا کابل برق ولتاژ پایین برای شناسایی آسان با رنگ های مختلف تفکیک می شود.

۳- سطح مقطع

معمولاً کابل‌های کنترل سطح مقطع کوچک‌تری دارند، زیرا جریان زیادی ندارند. حداکثر اندازه بیش از ۱۰ میلی متر مربع نیست، در حالی که کابل های برق می توانند سطح مقطع تا ۵۰۰ میلی متر مربع داشته باشند. برای استفاده از مقاطع بزرگ تر، باید در انتخاب اندازه مناسب برای پروژه خود دقت بیشتری داشته باشید.

۴- شماره هسته کابل

برای متمایز کردن تعداد هسته کابل‌های برق و کابل‌های کنترل، توجه به این نکته مهم است که کابل‌های برق معمولاً دارای تعداد نسبتاً کمی هسته هستند که معمولاً از یک هسته تا ۵ هسته متغیر است.

از سوی دیگر، کابل‌های کنترل سیگنال‌های کنترلی را ارسال می‌کنند و معمولاً حاوی هسته‌های زیادی از ۲ تا ۶۱ یا بیشتر هستند. کابل های کنترل از ساختارهای سیم هسته ای مختلف و اقدامات محافظ برای به دست آوردن اثرات سازگاری الکترومغناطیسی موثر استفاده می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل کنترل پیشنهاد می شود.

خرید کابل کنترل اطلس تابان

۵- ولتاژ محاسبه شده

کابل های برق برای حمل ولتاژ بالاتر از ۰٫۶/۱ کیلووات و بالاتر طراحی شده اند. از سوی دیگر، اغلب کابل های کنترل دارای ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت هستند. در حالت ایده‌آل، اگر همیشه از کابلی که برای بالاترین ولتاژ ممکن در پروژه های استفاده می‌شود، انتخاب این کابل پیشنهاد می شود؛ زیرا این اطمینان را ایجاد می‌کند که می‌تواند در برابر بارهای اضافه یا جهش مقاومت کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل ایمنی و امنیتی پیشنهاد می شود.

۶- غلاف سیمی

غلاف بیرونی کابل های برق باید مستحکم باشد و قادر به مقاومت در برابر دماهای شدید و مقاومت در برابر خوردگی باشد. همچنین آنها به استحکام فشاری و کششی خوبی نیاز دارند. در حالی که کابل های کنترل به چنین الزاماتی نیاز ندارند. در مورد کابل برق صنعتی و کابل های کنترل با مشخصات یکسان، معمولاً لایه عایق و غلاف بیرونی کابل برق ضخیم تر از کابل کنترل است.

در نهایت می توان بیان کرد که کابل کنترل مقرون به صرفه تر و سبک وزن است و انعطاف پذیری عالی دارند. همچنین کاربرد کابل برق و کابل کنترل با یکدیگر متفاوت است و هر کدام کارایی خاص خود را دارند. بنابراین با توجه به مشخصات هر کدام از این کابل ها، می توان از آنها استفاده کرد.

خرید انواع کابل کنترل و کابل برق

انواع کابل کنترل و کابل برق با توجه به کارایی آنها انتخاب می شود. بنابراین برای خرید انواع کابل توجه به مشخصات استاندارد و ویژگی های و کاربرد آنها در پروژه های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرکت اطلس تابان با ارائه انواع کابل نسوز و کابل اعلام حریق، با تضمین بهترین قیمت آماده تامین و ارسال انواع کابل به شما مشتریان گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.